I en intervju i GP den 19/11 framhåller vd Martin Lundstedt
att Volvo är ett väldigt trovärdigt företag. Inblandningen i kartellbildningen
(olaglig prissättning och manipulation av EU:s avgasregler) innebär dock att
företaget behöver arbeta mer med trovärdigheten på kort sikt, menar han.
Lundstedt beskriver avslöjandet och de rekordstora böterna som att företaget behövt
komma till en förlikning med EU-kommissionen. Det ger intryck av att det hela
handlat om en civilrättslig tvist mellan två parter, där Volvo gått med på en
förlikning. Den beskrivningen är helt missvisande. Det handlar om böter,
baserat på att Volvo erkänt att man brutit mot EU:s konkurrenslagar. Det som
får Lundstedt att hänvisa till en förlikning är en form av ”straffrabatt” som
finns i den aktuella lagen, och som tillkommit för att uppmuntra och belöna
parter att ange sig själva och andra. Lagen innehåller också andra
”straffrabatter”, relaterade till hur villigt ett företag är att ”lägga pappren
på bordet” och erkänna. Volvo erhöll 40 % + 10 % i bötesrabatt, men dömdes
trots det till rekordstora böter på 6,4 miljarder kronor.
Volvo har i sina kommentarer också sagt att manipulationen
av priser och avgasregler var något som skedde i Tyskland. Men det är inte hela
sanningen. Kommissionär Vesthagen avslöjade den 19 juli 2016 att kartellen
bildades i Bryssel i januari 1997, av ”senior managers” från företagens
huvudkontor. Under de första sju åren drevs kartellen på denna nivå, i samband
med att de höga cheferna träffades på mässor och konferenser. Först därefter
(2004) organiserades kartellen på en lägre nivå och började hanteras av företagens
dotterbolag i Tyskland. Frågan är vilken/vilka ”senior managers” från Göteborg
som var drivande under de första sju åren, och vilken roll koncernchefen Leif
Johansson spelade.
Kunder i Norden och i övriga Europa samlas nu för att
organisera grupptalan mot Volvo och de andra fällda lastbilstillverkarna. Det
talas om stämningar i miljardklassen. Det finns därför anledning att fortsättningsvis
följa frågan. En ytterligare anledning är att EU-kommissionens beslut om
Scanias roll i kartellbildningen lär komma inom en snar framtid. Då får vi se
om Leif Östling, vd för Scania under de aktuella åren och numera ordförande för
Svenskt Näringsliv, har rätt i sina bedyranden om att Scania agerat inom lagens
råmärken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar