Efter den förhärjande skolskjutningen på Sandy Hook-skolan i
Newton, Connecticut i december 2012 – då 20-årige Adam Lanza dödade 20 barn och
6 anställda, sin mor och sig själv – tillsatte det nationella forskningsrådet i
USA (NSF) en kommitté med uppdrag att sammanfatta det vetenskapliga kunskapsläget
om ungdomsvåld. Gruppen bestod av 14 experter från olika vetenskapliga
discipliner, och den leddes av professor Brad Bushman. Kommitténs rapport publicerades
2013, och nu har deras resultat sammanställts i en artikel i American
Psychologist, 2016, Vol. 71, No 1: 17 – 30, Bushman, Brad et al. Youth Violence: What We Know and What We
Need to Know. I artikeln behandlas de två mest uppmärksammade våldsformerna
i USA: gatuvåld och skolskjutningar. Med ungdomar avser kommittén personer
mellan 15 – 24 år.
Om man snabbt vill få en mycket god resumé av det
vetenskapliga kunskapsläget gällande ungdomsvåld, då är detta artikeln man ska
läsa. Visserligen handlar det om ungdomsvåld i USA, men fenomenet är till
övervägande del av generell karaktär (gäller åtminstone för den ”rika
världen”).
Forskarna sammanfattar kända risk- och skyddsfaktorer och
lämnar därefter rekommendationer om verksamma åtgärder. När det gäller de förstnämnda
behandlas faktorer som familjeförhållanden, neuro-biologiska störningar,
skolprestationer, personlighetsdrag, exponering för mediavåld, vapentillgång,
alkohol- och narkotikamissbruk, social exkludering, fattigdom och social
misstro samt psykisk sjukdom. Anmärkningsvärt i deras genomgång är den entydiga
slutsatsen om mediavåldets negativa effekter. Ställningstaganden i denna fråga går
annars ofta isär. De betonar här särskilt den nedåtgående spiral som inträder
när aggression, social exkludering och exponering för mediavåld samverkar.
Preventionsinsatserna handlar i mångt och mycket om att intervenera, påverka
och förändra de identifierade riskfaktorerna. Härutöver framhålls program för
träning av självkontroll och utveckling av sociala kompetenser samt insatser
som möjliggjorts av den digitala tekniken: uppbyggnad av
”early-warning.systems” med hjälp av algoritmer som spårar misstänkt kommunikation
på nätet och avlyssning av gängmedlemmar och villkorligt frigivna i syfte att
förhindra våldsbrott. Till denna kategori hör kanske också den polisiära
strategin med inriktning på geografiska ”hot spots”, som visat sig ha god
effekt när det gäller minskning av narkotikabrott och ordningsstörningar.
Beträffande skolskjutningar betonar forskargruppen särskilt
vapentillgången (försvåra åtkomsten av legala skjutvapen), mediavåld, hälso-
och sjukvårdens (barnpsykiatrins) uppgift att uppmärksamma självmordstendenser parade
med tankar på mord, familjeförhållanden samt skol- och samhällsklimatet.
Tabellen nedan visar nyckelaspekter för de två olika typerna
av ungdomsvåld.
Some
Major Descriptive Differences Between Street Shootings and School Shootings
Street
shootings School
shootings
Less rare
|
Extremely rare
|
|
Concentrated in inner cities
|
Concentrated in rural towns and
suburbs
|
|
Non-White offenders
overrepresented
|
Mostly White offenders
|
|
Guns usually obtained from illegal
gun market
|
Guns often obtained from family
members who purchased them legally
|
|
Preferred weapon is a handgun
|
Often multiple guns used, including
semiautomatic rifles with high capacity magazines
|
|
Many recidivist violent offenders
|
Uncommon recidivist violent
offenders
|
|
History of discipline problems
common
|
History of discipline problems
uncommon
|
|
Co-offending typical
|
Solo offending typical
|
|
Prior criminal victimization
common
|
Prior criminal victimization
uncommon
|
|
Suicide combined with homicide
uncommon
|
Suicide and homicide very common
|
|
Victims mostly of same sex and
race (often African American males)
|
Mixed-sex male and female but same
race
|
|
Victimization of family members
highly unusual
|
Victimization of family members
can occur prior to the school shooting
|
|
Mostly from low income families
|
Mostly from middle class families
|
|
Substance use common
|
Substance use uncommon
|
|
Treatment of mental illness
uncommon
|
Treatment of mental illness
uncommon, but some symptoms of mental illness may be present
|
|
Generally below average in
academic achievement
|
Generally average, or above, in
intellectual functioning and academic achievement
|
|
Generally personally know someone
who has killed or been killed before
|
Generally do not personally know
anyone who has killed before
|
|
Avoid media attention for
shootings because they don’t want to be caught and prosecuted
|
Seek media attention for shootings
|
Källa:
Bushman et al. (2016) s 30.
De som vill ha
fördjupning om skolskjutningar – även omfattande Europeiska fall –
rekommenderas att ta del av Böckler, Nils et al. (eds.) (2013) School Shootings. International Research,
Case Studies, and Concepts for Prevention. New York: Springer
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar