På GPs ledarsida skriver Alice Teodorescu den 7/10 att
kommunerna i allt högre grad anlitar privata säkerhetsföretag
(bevakningsföretag) för att klara av grundläggande trygghetsskapande uppgifter.
Hon menar att detta är en effekt av den nya polisorganisationen och varnar för
en utveckling där staten inte längre kan garantera medborgarnas trygghet. Men
detta är ingalunda något nytt. Redan i början av 2000-talet kunde Aftonbladet
och GP rapportera om att det i storstäderna fanns fler väktare än poliser, och
att framför allt de kommunala bostadsbolagen alltmer anlitade privata
bevakningsbolag för att skydda objekt, förebygga brott och öka tryggheten.
Enligt data från SCB över anställda inom olika yrken (gäller hela landet) gick
antalet anställda väktare/ordningsvakter förbi antalet anställda poliser år
2007. Tillväxten inom den privata sektorn under de senaste tio åren ligger i
storleksordningen 30 %.
Det finns flera orsaker till denna utveckling. Först ska
sägas att det rör sig om en internationell trend, en reaktion på ökad
brottslighet och tilltagande otrygghet som svepte fram under 60- och 70-talen.
Ett viktigt inslag i problematiseringen av denna negativa utveckling var
utvecklingen av miljöinriktad och situationell prevention. En grundtes i dessa
preventionsstrategier är att fokus ska ligga på potentiella brottstillfällen
som stads- och områdesutformningen liksom vardagslivets rutinaktiviteter generar.
Tillfällen och objekt graderades upp, medan intresset för brottsbenägna
personer minskade. I Sverige fick denna vändning sitt genombrott med justitiedepartementets
skrift ”Allas vårt ansvar” (1996), och en därpå omfattande satsning på bland
annat lokala brottsförebyggande råd med samverkande aktörer i form av kommun,
polis, näringsliv och ideella föreningar.
En annan orsak har att göra med att perspektivet på
brottsförebyggande och trygghetsskapande frågor har breddats. Under de senaste
decennierna har dessa i allt högre grad börjat beskrivas i termer av hot och risker.
Därmed har de också blivit en angelägenhet för de myndigheter och aktörer som
traditionellt arbetar med säkerhet relaterat till olyckor, katastrofer och
hotbilder (exempelvis MSB, Länsstyrelserna, de privata säkerhetsföretagen).
Termer som antagonistiska hot och social oro ingår numera i den vokabulär som
gäller för de risk- och sårbarhetsanalyser som kommunerna har skyldighet att
upprätta. För kommunernas vidkommande har SKL (Sveriges kommuner och landsting)
spelat en viktig pådrivande och samordnande roll. Exempel på det är lanseringen
av kommunala trygghetsindex och ramavtalen som sedan 2012 upprättats med
ledande säkerhetsföretag (bevakningsföretag), och som alla enskilda kommuner
kan avropa.
Man kan ha många synpunkter på den nya polisorganisationen,
och man kan säkert lasta rikspolischefen för en hel del misstag. Men slutsatsen
att kommunernas köp av privata bevakningstjänster för att stärka det brottsförebyggande
och trygghetsskapande arbetet skulle bero på den nya organisationens brister är
rent nonsens.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar