(denna text har tidigare publicerats på GP Debatt)
År 2014 fälldes SKF för kartellbrottslighet och bötfälldes
av EU-kommissionen med 2,8 miljarder kronor. Brottet avsåg ett långvarigt
hemligt samarbete med fem andra, liknande företag som tillsammans hade manipulerat
priset på kullager till fordonsindustrin. Nu är det dags för Volvo Lastvagnar.
I ett nyligen fattat beslut ålägger EU-kommissionen AB Volvo att betala 6,4 miljarder
kronor i böter, för att de under fjorton år (1997 till 2011), tillsammans med merparten
av sina ”konkurrenter” slutit hemliga avtal om a) gemensamma prisnivåer för
lastbilar, b) samordnade tidpunkter för införsel av ny, mer miljövänlig avgasrening,
3) överföring av kostnaderna för sådan ny teknik på kunderna. De hissnande
bötesbeloppen signalerar att det rör sig om allvarlig brottslighet. Som
jämförelse kan nämnas domarna mot den s.k. asfaltskartellen i slutet av
00-talet, där summan för samtliga berörda företag uppgick till 500 miljoner
kronor i böter.
Vad är kartellbrottslighet? Det är när företag i hemlighet
bildar sammanslutningar i syfte att upphäva eller snedvrida konkurrensen. I
praktiken är det en form av gängbrottslighet. Det rör sig om en grupp chefer (oftast
män) som känner varandra via jobbet. Branschinterna mässor och konferenser har
visat sig vara särskilt kreativa träffpunkter för överenskommelser om samhällsskadliga
brottsupplägg. Motivet för att bryta mot lagar och regler är att främja det
egna företaget, och därigenom sig själv. Det rör sig om överlagd brottslighet. De
här gossarna vet vad de gör. Ingen på denna nivå är okunnig om gällande lagar
och regler. De är inte heller ovetande om vad de företagsinterna etiska
riktlinjerna och uppförandekoderna föreskriver. Trots det kör de mot rött ljus.
Frågan är hur långt upp i koncernledningarna som vetskap och eventuell
involvering sträcker sig. I AB Volvos fall säger EU-kommissionen att
kartellmöten hölls på ”senior chefsnivå”.
Vilka är offren? I första hand drabbas kunderna, genom att
priserna blir högre än vad de borde vara. Konsekvenserna kan också bli kännbara
för mindre konkurrenter, som agerar lagenligt men riskerar att slås ut. Vår
gemensamma miljö tar skada i de fallen mer energisnål och miljövänlig teknik
fördröjs eller manipuleras bort. Drabbas görs också företagens ägare, om och
när kartellerna upptäcks. Stora belopp måste betalas i böter. Det är pengar som
annars kan användas för utdelning till aktieägarna, för investeringar, eller satsas
på högre löner. Härtill kommer också osäkra framtidskostnader relaterade till eventuella
skadeståndsdomar. På systemnivå undergrävs konkurrensen och därmed den fria
marknadens funktionssätt, till skada för den internationella ekonomins
utveckling.
Hur regleras kartellverksamhet? För verksamhet inom EU
gäller EU-fördragets förbud mot konkurrensskadlig verksamhet och ansvarig
instans är kommissionen. Sedan 2002 gäller en ordning som innebär att det
företag i en kartell som först anger sig självt och erkänner sin skuld kan
slippa böter. Övriga företag i kartellen kan i mån av samarbetsvilja få sina
böter sänkta. Förutom bötesstraffet innebär kommissionens föreläggande också att
företaget kan bli skadeståndsskyldigt. Från och med 2014 är det i Sverige dessutom
möjligt att döma ansvariga chefspersoner och styrelseledamöter till
näringsförbud i samband med kartellbrottslighet.
Har företagen inga egna påbud? Jo, sedan flera decennier har
alla internationellt verksamma företag etiska riktlinjer och uppförandekoder.
Volvokoncernen har sådana budord, tänkta att främja lagenlig verksamhet och god
affärssed. Här sägs uttryckligen att företaget inte med otillbörliga medel ska
påverka marknaden eller utgången av ett anbudsförfarande. Men den interna
självregleringen har uppenbart inte fungerat. EU-beslutet mot lastbilsföretagen
visar att det var tyska MAN, och inte AB Volvo, som anmälde brottsligheten,
trots att den fortgick under fjorton år. Däremot fick AB Volvo en nedsättning
av bötesbeloppet med 40 % (SKF fick 2014 20 %).
Vad bör göras? Åtgärderna måste vara av två slag. Å ena
sidan reaktiva; företaget måste demonstrera att denna typ av samhällsskadlig
verksamhet är förkastlig. Hela sanktionsskalan med avsked, skadestånd,
näringsförbud etc. bör aktualiseras. Å andra sidan behövs också preventiva
insatser för att förhindra upprepning. Självregleringen behöver givetvis
förstärkas. Den kan göras vassare med hjälp av modern preventionsforskning.
Utbildningsinsatser och kontroll kan mer selektivt riktas mot chefsgrupper som är
speciellt riskutsatta. Särskilda riskmiljöer, typ mässor och konferenser, kan
bevakas bättre. En specifik befattning som regleringsansvarig (”compliance
officer”) kan inrättas på koncernnivå, med ansvar för kontroll, uppföljning och
rapportering av det interna regelverkets efterlevnad. Redovisningskraven gällande
självregleringens utformning och realisering kan skärpas i bokslutets avsnitt
om bolagsstyrning.
Med tanke på vad det aktuella EU-föreläggandet visar angående
brottets omfattning, varaktighet och konsekvenser har Volvokoncernen en rejäl uppförsbacke
framför sig. Ansvaret vilar tungt på både ledning och ägare. Men det stannar
inte därvid. Eftersom återverkningarna är stora också för vitala
samhällsintressen som kostnadsnivåer för tunga transporter, miljövänlig och
energisnål teknik samt konkurrensfrihet och näringsfrihet under lika villkor,
behöver också media och den politiska sfären hålla minst ett vakande öga på vad
som händer framöver.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar