Hans studie bygger på en databas med 140 identifierade
IS-anhängare som utfört någon form av terrorhandling (i huvudsak franska och
belgiska terrorister). Förutom personliga uppgifter och data om attackerna har
Roy dokumenterat förövarnas Internetförmedlade kommunikation (före, under och
efter dåden). Dominerande drag för dessa radikaler är att de är
andra-generationens invandrare eller konvertiter (25 %), de har ofta en
bakgrund med småkriminalitet, de saknar religiös utbildning men har en snabb
och närliggande process av omvändelse eller pånyttfödelse, det är vanligare att
förändringen ägt rum inom en grupp av vänner eller via Internet än genom
moskébesök, förändringen hålls sällan hemlig. Deras retorik är våldsam –
fienden ska tillintetgöras, kompromisser är otänkbara. Men raseriet riktas även
mot den egna familjen som anklagas för att försumma sina religiösa plikter, och
”ljumma” muslimer i allmänhet som inte gör uppror.
Roy framhäver nihilismen och rörelsens apokalyptiska drag.
Våldet är inte ett medel, snarare ett mål i sig. Tiden är ute, slutstriden är
här, att offra sitt eget liv i denna historiska reningsakt är meningsfullt och
ärorikt. Att martyrskapet dessutom innebär att närstående kan räddas till
paradiset är, så sett, bara en bonus. Domedagsinställningen ger de stridande
ett moraliskt ”carte blanche” att överträda alla gränser. Det är försent för
tvivel och ånger. Undergångsvisionen kommer till starkt uttryck i IS-materialets
estetik, som är klippt och skuren enligt våldsamma spelprogram och populära
Youtube-klipp.
Roy pekar på beröringspunkter med andra nihilistiska och
våldsbesatta företeelser i vår tid, exempelvis skolskjutningar och andra former
av massmord riktade mot utvalda personer eller platser av reell eller symbolisk
betydelse för gärningspersonen. Det rör sig mestadels om suicidala massmördare.
Antingen tar de sitt eget liv under eller efter attacken, eller agerar medvetet
måltavla för polisens beskjutning. Även i dessa fall spelar kommunikationen på
Internet en viktig roll. Ensamvargen må vara fysiskt isolerad, men kan ändå
ingå i en eller flera virtuella gemenskaper.
Roy, som också är islamolog och Mellan-Östern-kännare, avhandlar
även likheter och skillnader mellan IS och al-Quida. Skillnaderna gäller bl.a.
frågan om det är berättigat att rikta våldsdåd mot shiamuslimer och bruket av
spektakulära och grymma avrättningar av tillfångatagna ”fiender”. Här var Usama
bin-Laden mer återhållsam, enligt Roy. Han belyser även
meningsskiljaktigheterna som rör utropandet av kalifatet och försöken att säkra
stora landområden. Han inplacerar också organisationerna i dagens
geostrategiska spänningsfält med Saudiarabien (sunni) och Iran (shia) som
drivande poler. Olivier Roy hör till de experter som menar att dagens
jihadistiska terrorism emanerar ur den maktkamp som råder i dagens Mellan-Östern,
i den muslimska världen, snarare än ur den kolonialism som Västvärlden tidigare
bedrev där.
Olivier Roy (2017) Jihad
and Death. The Global Appeal of Islamic State. London: Hurst & Company
(den franska utgåvan utkom 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar