Det amerikanska kriminologiförbundets verkställande utskott
har i en kommuniké riktat skarp kritik mot kriminalpolitiska beslut som fattats
av president Trump och hans regering. Genomgående anser förbundet att den nya
administrationen negligerar etablerad vetenskaplig kunskap. Det är särskilt
tydligt inom fyra områden (här följer ett utdrag i översättning).
1)
Immigranter
svarar inte för merparten av de brott som begås i USA
Hundra år av amerikanska forskning om immigration och
brottslighet visar att koncentrationer av immigranter minskar brottsligheten på
områdesnivå – ett faktum som går under namnet re-vitaliseringstesen. Samma sak
kan noteras på individnivå: immigranter är betydligt mindre benägna att begå
brott än icke immigranter. Dessa välkända förhållanden negligeras när Trump och
hans regering pekar på uppmärksammade brott som begås av illegala immigranter
och menar att dessa är uttryck för en rådande norm. Denna felaktiga uppfattning
underbygger en rad beslut som stämplar immigranter som brottslingar och som
hotar städer som inte verkställer nya federala avvisningsdirektiv med indragna
bidrag.
2)
De
föreslagna inreseförbuden är inte empiriskt berättigade och de riktas mot fel
länder
Det finns inga empiriska belägg som motiverar inreseförbud
för medborgare från sex länder med muslimsk majoritetsbefolkning i syfte att motverka
terrorism. Ingen som begått terrorbrott i USA sedan 11 september 2001 har varit
medborgare i Iran, Libyen, Somalia, Sudan, Syrien eller Jemen. Varje jihadist
som sedan detta datum utfört dödliga attacker i USA har varit amerikanska
medborgare eller haft legalt uppehållstillstånd. De tre länder från vilka de
mest dödsbringande terroristerna har kommit – Saudiarabien, Förenade
Arabemiraten och Egypten – finns inte på listan över länder med inreseförbud.
3)
USA
är inte mitt uppe i en nationell brottsvåg
Nivåerna av våldsbrott och egendomsbrott i USA har sjunkit
under åtminstone 25 år. Många kriminologer har refererat till denna
post-1990-talsperiod som ”den stora brottsnedgången”. Det är sant att vissa
städer under 2015 hade kraftiga ökningar av dödligt våld, men de är inte
representativa för det nationella mönstret eftersom mordfrekvensen generellt
ligger signifikant lägre än 1990-talets toppnivåer. När det gäller våldsbrott i
stort säger prognoserna att våldsbrotten i USAs 30 största städer kommer att
öka något under nästa år, men trots det kommer nivåerna att vara i närheten av
de lägsta på 30 år. Det faktum att USA numera är ett tryggare samhälle än det
var på 1990-talet ignoreras när Trump bemyndigar federala myndigheter att
prioritera kampen mot en brottsvåg som faktiskt inte existerar.
4)
USAs
regering spelar en viktig roll för att reformera polisen
Den amerikanska regeringen har spelat en avgörande roll i de
senaste decenniernas reformering av polismyndigheterna. Den förre presidenten
Barak Obama inrättade mot bakgrund av polisvåldet mot afro-amerikaner en
särskild arbetsgrupp. Deras rapport innehåller en rad empiriskt förankrade förslag
som syftar till att förbättra polisarbetet, återupprätta förtroendet för
polisen och garantera polisers säkerhet och trygghet. Därtill kommer att
regeringen särskilt har ingripit i städer som har ett sedan länge etablerat
mönster av polisdiskriminering och polisvåld. Ett verktyg i detta arbete har
varit s.k. samtyckesbeslut som öppnar upp för långvarigt och systemomfattande
reformarbete, inklusive finansiering av åtgärderna. När den nytillträdde
justitieministern Jeff Session avfärdar dessa samtyckesbeslut är risken stor
att han i strid med forskningsresultat signalerar – både till polisen och till
allmänheten – att problemen inte är systemiska utan ett tecken på ”ett fåtal
ruttna äpplen”. Ett tillbakadragande av samtyckesbesluten riskerar att
underminera pågående polisreformer och rasera svåruppnådda framgångar som många
polischefer stöder.
Kriminologiförbundet betonar att brottsbekämpningen ska
bygga på vetenskap, och de understryker att valda företrädare på alla nivåer
har ett ansvar att stödja en offentlig politik som är evidensbaserad och som främjar
opartiskhet, jämlikhet och rättvisa. De varnar för åtgärder som på grund av sin
ovetenskaplighet inte bara riskerar att vara ineffektiva, utan som också
riskerar att framkalla cynism och missnöje med rättssystemet. En sådan
följdverkan är skadlig för medborgarna, för rättssystemets representanter, och
för andra utövare av social kontroll. De varnar särskilt för återupplivningen
av gamla recept, typ ”war on drugs” och ”get tough” och liknande ”law and
order” – tillslag. Forskningen visar att åtgärder enligt dessa recept leder
till många oavsedda problem för familjer, barn, rättssystemets anställda och
andra institutioner. Kriminologförbundet förespråkar ett rättssystem som erkänner
de skadliga verkningarna av drakoniska straff och som verkar för gynnsamma
återinträdes- och integrationsprogram. Undertecknarna avslutar med att
framhålla att kriminologin under årens lopp utvecklat mycket kunskap om hur
brottsligheten kan minskas, hur polisarbetet kan göras smartare och hur
straffen kan utformas mer effektivt. De uppmanar president Trump och hans
regering att använda sig av denna kunskap för att utveckla en kriminalpolitik
som främjar rättvisa nationellt såväl som utomlands.
Uttalandet är undertecknat av 19 ledande amerikanska
kriminologer
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar