I en uppmärksammad essä i forskningsöversikten Crime and Justice (Vol. 45/2016)
pläderar de amerikanska kriminologerna Cynthia Lum och Daniel Nagin för ett
förnyat amerikanskt polisarbete (Reinventing
American Policing). De gör det mot bakgrund av den senaste tidens debatt om
övervåld och diskriminering, Obama-regeringens reforminitiativ och resultat
från senare decenniers polisforskning. Utgångspunkten är polisarbetets tre
grundfunktioner: att förebygga och förhindra brott och ordningsstörningar, att
gripa och lagföra brottslingar samt att upprätthålla medborgarnas förtroende
och tillit. Dessa tre, sinsemellan oberoende områden, är viktiga i sin egen
rätt, och inget av dem bör övertrumfa ett annat.
Men, givet dagens situation, argumenterar författarna för
att brottsprevention och medborgarnas gensvar måste prioriteras. Att förebygga
och förhindra brott är, som Cesare Beccaria noterade för 250 år sedan, bättre
än att bestraffa brott som redan begåtts. Om brott primärt förhindras, så
undviks också alla kostnader för enskilda offer och samhället som annars
följer. Polisarbetet bör därför i ökad grad handla om att kontrollera och
beskydda snarare än att gripa och frihetsberöva. Minst lika viktigt är
medborgarnas förtroende för och inställning till polisen och deras
metoder/arbetssätt. Polisens överordnade uppgift, menar Lum och Nagin, är att
bygga och värna ett säkert och tryggt demokratiskt samhälle.
I syfte att utveckla polisarbetet i riktning mot
brottsprevention och medborgarsamverkan formulerar författarna en handlingsplan
med sju punkter. Så här ser den ut i sina huvuddrag (i essän diskuteras varje
punkt utförligt och viktiga preciseringar och exempel lämnas):
Förslag 1: Prioritera
brottsprevention före reaktiva ingripanden. Polisen ska proaktivt
skräddarsy verksamhet och åtgärder mot specifika problem och fokusera på
platser, tidpunkter och människor som i hög grad genererar brott. Polisen bör
också samverka med andra aktörer för att förändra/påverka sociala och fysiska
förhållanden samt människors vardagliga rutinaktiviteter i syfte att förebygga
och förhindra brott.
Förslag 2: Skapa och
inför system som mäter och bevakar medborgarnas reaktioner och rapportera
fortlöpande resultaten från sådana undersökningar. Här föreslås olika typer
av mätningar: sådana som är inriktade på polisens verksamhet generellt och
sådana som tar sikte på specifika arbetsmetoder som polisen tillämpar. Viktigt
är att resultaten återkopplas till både polisledning och personal och till
medborgarna. Kontinuerlig återkoppling är av avgörande betydelse för
implementeringen av evidensbaserat polisarbete.
Förslag 3: Förändra
utbildning/träning och omdefiniera polisarbetets hantverk. Poliser ska
utbildas och socialiseras enligt ideal som säger att polisarbete inte enbart
handlar om att gripa brottslingar och återställa ordningen, utan att det också handlar
om brottsprevention och upprätthållande av goda samhällsrelationer. Avgörande
här är struktureringen av den tid och det arbete som poliser efter egna
överväganden disponerar/utför när de inte ”åker på larm”. Här behövs en omorientering med sikte på brottsreducering
istället för brottsreaktion.
Förslag 4: Ställ om
organisatoriska incitament. Incitament som belöningar och befordringar,
liksom informella uppmuntringar, måste ändras så att de inkluderar
effektivitetsmått anpassade för brottsprevention och medborgarsamverkan.
Exempel på det är att befordran ska baseras på dokumenterade färdigheter i att
använda problemorienterade tekniker och evidensbaserade arbetssätt som
reducerar brottslighet och utvecklar medborgarnas förtroende för polisen. Hit
hör också förmågan att använda sig av kriminalstatistik och brottsanalys samt
undersökningar om medborgarnas reaktioner och syn på polisen och dess arbete.
Förslag 5: Stärkt
ansvarighet genom ökad transparens. Här är undersökningar om medborgarnas
förtroende och återkopplingar om vad gjorts för att förbättra och utveckla
kritiserade områden och ifrågasatta aspekter av central betydelse. Det gäller
särskilt vid utövande av våld och användning av tvångsmedel samt vid
anmälningar som rör misskötsel och försummelser.
Förslag 6: Införliva
analys av brottsligheten och medborgarnas reaktioner i det praktiska
chefsarbetet. Alla inom polisorganisationen måste få bättre tillgång till
tillförlitliga analyser om brottslighetens lokalisering och trender samt om och
i vilken grad olika metoder fungerar. Brottslighetens geografiska och sociala
mönster behöver synliggöras i syfte att klarlägga den tillfällesstruktur som
gör att olika brott i olika grad förekommer i olika situationer. Analyser av
detta slag ger möjlighet att tillämpa fokusering, testning och utvärdering (”triple
T”, enligt Sherman: targeting, testing, tracking the success of tailored
tactics).
Förslag 7: Stärk
nationell forskning och utvärdering. Även om mycket har skett sedan
”nothing works-dagarna” på 1970-talet återstår mycket att göra. Lum och Nagin
pekar på olika satsningar som gjorts i USA och Storbritannien, och de ger referenser
till viktiga sammanställningar och centra. Vi är bara i inledande stadier när
det gäller att finna lösningar på de stora utmaningar som gäller för dagens
polisarbete inriktat på att förebygga och förhindra, gripa och lagföra samt
skapa och bevara medborgarnas förtroende. Finansieringen måste upp, menar de,
och jämför med tandvårdsforskningen som får mycket större forskningsanslag.
I dagens svenska debatt handlar mycket om polisreformen,
rikspolischefens duglighet och den sjunkande andelen uppklarade brott. Förvisso
viktiga frågor. Men det är en otjänst att dessa teman får skymma sikten för
andra inslag som nu utformas och genomförs inom ramen för den nya nationella
myndigheten. Hit hör den ökade betoningen av förebyggande och förhindrande
åtgärder och dialoger för att i samverkan med medborgarna öka och upprätthålla
förtroendet för polisen som yttersta garant för demokratins fri- och
rättigheter. Alltså; samma betoning som Lum och Nagin gör i sin plan för
förnyelse av det hårt kritiserade polisarbetet i USA. Och Beccarias gamla insikt
gäller säkert också här: brott som inte förövas vållar ingen skada och drar
inga kostnader, jämfört med alla direkta och indirekta kostnader för brott som
begås.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar