Det verkar inte finnas något som biter på gängvåldet. I alla
fall om man ska tro Thomas Ahlstrand, bitr. chefsåklagare i Göteborg. Och nog
är det svårt att se ljusglimtarna. Åtminstone i det korta perspektivet. Men det
finns exempel på satsningar som haft effekt. En av de mest välkända går under
beteckningen vapenvila (cease fire). Ursprungligen var det ett projekt som
startades i Boston 1996 av David Kennedy, kriminolog och polisforskare, då verksam
vid Harvard University. Under årens lopp har det kopierats i många amerikanska
storstäder, med lite olika dimensioneringar och betoningar av ingående element.
Tillämpningarna har som regel haft en sak gemensamt; de har utvärderats av
ledande kriminologer.
En viktig anledning till att ursprungsprojektet i Boston
fick sådan spridning var de uppmärksammade positiva resultaten från en
omfattande studie, finansierad av det amerikanska justitiedepartementet. Den
visade att det dödliga ungdomsvåldet minskat med 63 %, att frekvensen av larm
om skjutningar gått ned med 32 % och att antalet övergrepp med vapen utfört av
ungdomar sjunkit med 25 %. Slutsatsen var att det dödliga ungdomsvåldet under
projektperioden signifikant minskade i Boston, jämfört med andra amerikanska
storstäder. Efterföljande forskning har både kritiserat och verifierat de
positiva resultaten, bl.a. har tveksamheter framförts som gäller särskiljningen
av projekteffekter i förhållande till den allmänna, kraftiga våldsminskningen
under 1990-talet i USA.
År 2012 gjorde Anthony Braga och David Weisburd* en
sammanfattande analys och utvärdering av tio utvärderingar av lika många
projekt som tillämpat strategin med vapenvila (cease fire). Det ska sägas att
det finns betydligt fler utvärderingar, men forskarna valde dessa baserade på stränga
urvalskriterier om vetenskaplig kvalitet. Nio av de tio analyserade studierna
visade på signifikanta positiva resultat i form av minskningar av
gängrelaterade skjutningar i storleksordningen 35 – 65 %. Vad är det då som
utmärker de här projekten, vilka är nyckelinslagen? Sammanfattningsvis kan
följande aspekter ringas in:
·
Samverkan mellan rättsväsendets olika delar,
kommunala förvaltningar och frivilligorganisationer
·
Lokalt fokus
·
Koncentration på en liten grupp brottsbenägna
gängmedlemmar, ansvariga för merparten av det allvarliga våldet
·
”Alla tillgängliga medel” – tillämpning av ett
brett utbud av åtgärder, både piska (upptäcktsrisk och straff) och morot
(erbjudanden och premiering)
·
Direkt kommunikation med målgruppen – genom
brev, möten, samtal på gatan etc. – förmedling av budskapet att våldet inte
längre tolereras och att samhället kommer att använda alla tillåtna medel för
att stoppa det
·
Bred lokal områdesmobilisering – tillämpning av
ett folkhälsoperspektiv med utbildningsinsatser som framhåller våldets
skadeverkningar för individer, grupper och hela samhället
·
Inslag av medling genom ”avbrytare” (ofta
personer med egen gängerfarenhet) eller andra betrodda personer, såsom präster
·
Juste, respektfullt och rättvist bemötande från rättsväsendets
och andra myndigheters sida (ingen diskriminering), baserat på kunskap om att
legitimitet och förtroende grundas på ”praktiserad rättvisa” (procedurell
rättvisa)
Målgruppen utgjordes av unga män (15 – 25 år) med känd
involvering i gängbaserat våld av samma typ som härjar bland gängen i våra
särskilt utsatta områden. Här som där kan våldet dels härledas till konkurrens
om marknader och intjänandemöjligheter, dels återföras på förhållanden som rör
kränkningar, erkännande, status, respekt inom ramen för en maskulin ordning. Det
utmärks också av sin cykliska karaktär, med perioder av intensifierat vedergällningsvåld.
Trots att våldet för utomstående ter sig irrationellt, baseras de utvärderade
projekten på ett teoretiskt antagande om att de unga männen och gängen agerar
ändamålsenligt. Det är en rationalitet präglad av den livssituation de befinner
sig i. Det förnuftsenliga antagandet innebär att de ses som mottagliga för
rationella argument. Och det är också det som projekten kretsar kring:
Kommunikation och åtgärder som å ena sidan gäller upptäcktsrisker, uteblivna
lättnader, hårdare straff (en ofta förekommande term är ”fokuserad
avskräckning”) i kombination med erbjudanden, uppmuntringar och belöningar som
gäller skolgång, fortbildning, arbetsträning och jobb.
Bragas och Weisburds sammanfattande utvärdering visar också
ett par andra saker. Även om de kan konstatera starka belägg för påtagliga
minskningar av gängbaserade skjutningar är det mer oklart vilka inslag det är
som orsakar dessa reduceringar. Är det en effekt av ”fokuserad avskräckning”
till följd av ökad polisnärvaro och tätt samarbete mellan rättsväsendets olika
delar? Eller är det i första hand förändringar av det som brukar kallas
tillfällesstruktur; mobiliseringen reducerar möjligheterna att begå brott
samtidigt som legala alternativ görs tillgängliga? Eller kan den huvudsakliga
effekten förklaras av att mobiliseringen innebär att områdenas kollektiva
förmåga ökar, och att den kollektiva kapaciteten att bidra till det gemensammas
bästa därmed växer och koordineras? Det finns med andra ord en rad väsentliga
frågor som fortfarande söker svar. En annan iakttagelse är att projekten är
sårbara över tid. Det är svårt att uppnå och bevara långsiktigt hållbara
verkningar. Två orosmoment framträder; problem med finansiering och lockelsen
att bredda syftet och inkludera flera målgrupper.
Vapenvila-programmens efterföljare drivs idag i många
amerikanska storstäder. De koordineras av två nationella centra:
National Network for
Safe Communities (vid John Jay College i New York), med David Kennedy,
initiativtagaren till Boston-programmet, som föreståndare
Cure Violence Health
Model (vid University of Illinois at Chacago School of Public Health), har
en mer renodlad folkhälsoprofil och leds av Gary Slutkin, epidemiolog
* Braga, Anthony & Weisburd, David (2012) The Effects of ”Pulling Levers” Focused
Deterrence Strategies on Crime, The Campbell Collaboration.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar