måndag 5 februari 2024

EU-domstolens dom mot Scania


EU-domstolen har nu fastställt domen mot Scania för lagstridig kartellverksamhet under åren 1997 till 2011. Företaget ska betala knappt 10 miljarder i böter. Tidigare har Volvo och tre andra ledande europeiska lastbilstillverkare erkänt och ingått förlikningar som lett till lägre bötesbelopp. Företagens hemliga avtal gällde uppgjorda priser på grossistnivå, samordnade (fördröjda) tidpunkter för införsel av ny, mer miljövänlig teknik för avgasrening samt övervältring av kostnaderna för den nya utsläppstekniken på kunderna. 


Scania har hela tiden nekat och hävdat att de handlat inom lagens gränser och inte gjort något fel. Nu kommenterar företaget domen med grumlig logik: vi har inte gjort något fel, men vi har nu skärpt våra rutiner så att vi framöver inte ska hamna i något liknande igen. Vidare hävdas att man tagit höjd för bötesbeloppet genom reservationer i tidigare bokslut. Allt är m a o frid och fröjd. Åtminstone tills kraven på skadestånd dimper ner. I Tyskland och Nederländerna har företag inom åkerinäringen gått samman för att genom grupptalan kräva skadestånd av kartellbolagen.


Inom ekobrottsforskningen uppfattas kartellbrottslighet som ett klassiskt brott. Det utgör själva sinnebilden för förtroendeskadlig och systemhotande verksamhet. Att sätta konkurrensen ur spel är som när despoter inskränker demokratin för att styra allsmäktigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar