I tider när allehanda utspel görs angående polisarbetets omfattning
och karaktär för att bekämpa den svenska gängkriminaliteten kan det vara
nyttigt att reflektera över vad aktuell forskning säger i frågan.
I slutet av 2017 presenterade en kommitté utsedd av the National Academy of Sciences i USA
en omfattande utredning om effekterna av proaktivt (förebyggande) polisarbete.
Akademin motsvarar ungefär den svenska Vetenskapsakademin och är en oberoende
institution av ledande forskare inom olika ämnesområden. Den här aktuella kommittén hade 17 ledamöter och bland dem finns ett flertal av USAs ledande
kriminologer och rättsvetare.
Uppdraget var att analysera och bedöma beläggen för 1) det
proaktiva polisarbetets effekter på brottsligheten, 2) huruvida det tillämpas
på ett diskriminerande sätt, 3) huruvida tillämpningen är förenlig med gällande
rätt (inte minst grundlagsfästa rättigheter) samt 4) (lokal)samhällets
reaktioner. Vad betyder då proaktivt polisarbete? Kommittén definierar det så
här: ”strategier som har som mål att förebygga
eller minska brottslighet och oordning och som inte är reaktiva i betydelsen
att de primärt fokuserar på att avslöja pågående brott eller på undersökning
eller uppklaring av brott som redan har begåtts.”
Kommittén konstaterar att proaktivt polisarbete under senare
decennier har antagit olika former. I praktiken överlappar dessa ofta varandra,
men teoretiskt kan fyra breda inriktningar (principer) urskiljas. De sammanfattas
i tabellen nedan:
Platsinriktning |
Problemlösning |
Personfokusering |
Inriktning på lokalsamhälle |
|
Brottspre-ventiv
logik
|
Användning av kunskap om brottslighetens koncentration
till vissa platser
|
Problemorienterad ansats, med åtgärder inriktade på
problemens orsaker
|
Avstamp i kunskapen att en liten grupp kriminella
står för en stor del av den totala brottsligheten
|
Mobilisering av lokalsamhällets resurser för att
identifiera och kontrollera brottsligheten
|
Strategi
|
Hot spots, CCTV, prediktivt polisarbete
|
POP, åtgärder från tredje part, proaktiv samverkan
|
Fokuserad avskräckning, avhopparprogram, ”stoppa,
fråga, visitera”
|
Lokalt baserat polisarbete; ”praktiserad rättvisa”,
”broken windows”-inriktning
|
Huvudsyfte
|
Förebygga brott på särskilda platser
|
Lösa återkommande problem för att förebygga framtida
brott
|
Förebygga och avskräcka specifika brott genom att
fokusera på kända förövare
|
Öka den kollektiva förmågan och lokalsamhällets
samarbete med polisen
|
Primärt
medel
|
Identifiering av hot spots och tillämpning av
fokuserade strategier
|
Skanna och analysera brottsproblem, utforma
lösningar och följa upp/bedöma dessa
|
Identifiering av högaktiva kriminella och utformning
av strategier anpassade för dem
|
Ansatser som engagerar lokalsamhället, eller som
förändrar polisens interaktion med lokalsamhällets invånare
|
Innan vi tittar på kommitténs värdering av effekterna ska
några reservationer formuleras. Först det som redan sagts om att inriktningarna
i praktiken ofta kombineras, och att dessa ofta får en tydlig lokal prägel. Det
gör det naturligtvis svårt att med säkerhet kunna härleda positiva resultat, eller
negativa effekter med för den delen, till en specifik inriktning. För det andra
innebär kommitténs sammansättning och att granskningen görs under ledning av the National Academy of Sciences att
ribban läggs mycket högt: beläggen ska vara starka och man fäller hellre än
friar. Därtill kommer att rapporten är av formatet ”konsensusrapport”. Det
innebär att samtliga 17 ledamöter ska vara eniga om de slutsatser som dras.
Effekter på brottslighet och oordning
Kommittén fastslår att tillgängliga vetenskapliga belägg visar
att vissa proaktiva polisiära strategier minskar brottslighet och oordning. Men
samtidigt påpekas att de brottsförebyggande effekterna är okända och oklara när
dessa program skalas upp för tillämpning på en mer generell nivå (i en hel
stad, i en delstat eller en nation).
En strategi som ger statistiskt säkerställd brottsreducering
är hot spots-strategin, en nedgång som dessutom inte sker till priset av
överflyttning till närliggande områden. Tvärtom finns belägg för en positiv
överflyttningseffekt, i betydelsen att sådana program även ger kontrolleffekter
i närliggande områden. Beträffande tillämpningen av CCTV, som kan användas
passivt eller proaktivt, konstaterar kommittén modesta förebyggande effekter
ifråga om egendomsbrott på brottsutsatta platser. När det gäller en mer
proaktiv användning finns alltför få studier för att valida slutsatser ska
kunna dras. (Det ska noteras att kommittén i linje med avgränsningen till
proaktiva verksamheter inte prövar om CCTV leder till högre uppklaringsprocent).
Trots att problemorienterat polisarbete (POP) är populärt
finns förvånansvärt få rigorösa utvärderingar (experiment med slumpmässiga
urval och kontrollenheter). De som gjorts omfattar program med svag
problemanalys och begränsade åtgärder, men de tycks likafullt ge säkerställda
kortsiktiga brottsminskningar. Utvärderingarna säger inget om vad som händer
när programinsatserna skalas upp, och inget om långsiktiga effekter.
Tredje-parts-insatser (som involverar t.ex. ”kommunala” och privata
fastighetsägare, föräldrar, myndigheter och affärsägare) bygger också på insikter
om betydelsen av problemlösning. Det finns ett mindre antal välgjorda
utvärderingar som uppfyller hårda metodkrav. Tillgängliga bevis pekar på att
denna typ av samordnade insatser har en kortsiktig positiv effekt på både
brottslighet och ordningsstörningar.
När det gäller personfokuserade insatser finns alltfler gedigna studier som visar att fokuserad avskräckning ger
statistiskt säkerställda goda utfall, både på kort och lång sikt. Positiva
kontrolleffekter har konstaterats ifråga om gängvåld och gatubrottslighet som
utgår från turbulenta drogmarknader. Fördelaktiga resultat har även noterats
ifråga om återfallsbrottslighet. Kommittén noterar att det rör sig om påtagliga
effekter, även om de bästa resultaten härrör från studier som är svagare
metodmässigt.
”Stoppa-fråga-visitera” är en kontroversiell personfokuserad
intervention. Resultaten från icke-experimentella utvärderingar är blandade,
när metoden används som en generell brottskontrollerande strategi. Det finns
dock studier som pekar på positiva kortsiktiga resultat när arbetssättet
tillämpas på platser med allvarliga vapenbrott och fokuseras på kriminella personer
med hög risk för återfall. Det saknas belägg för bedömning av metodens
långsiktiga effekter.
Kommittén har granskat utvärderingar som rör metoder med
inriktning på lokalsamhällets förhållanden. Åtgärderna var i hög grad mixade
med inslag från andra inriktningar, dvs. problemlösningar, inriktning på
platser och personfokusering. Detta tillsammans med det faktum att merparten av
granskade studier inte uppfyllde högt ställda metodkrav gjorde att kommittén inte
kunde identifiera stabila brottsförebyggande effekter för strategierna lokalt
baserat polisarbete och ”praktiserad rättvisa”. När det gäller tillämpningar av
”broken-windows”-konceptet föreligger blandade resultat. Arbetssätt som
prioriterar aggressivt ordningsskapande insatser med sikte på individers
störande beteende ger endast små effekter eller nollresultat. Tillämpningar som
är plats- och problemorienterade – med syfte att förändra fysiska och sociala
missförhållanden – visade sig dock leda till säkerställda brottsminskningar på
kort sikt.
Lagenlighet
Den amerikanska konstitutionen understryker genom det fjärde
tillägget varje medborgares rätt till personlig säkerhet och skydd mot
oskäliga/orimliga åtgärder från rättssystemets sida. I samma anda garanteras
varje medborgare likvärdig och rättvis behandling. Kommittén noterar att vissa
former av proaktivt polisarbete har ifrågasatts för att de påstås kränka dessa lagfästa
rättigheter. Det gäller framför allt ”stoppa-fråga-visitera” och nolltoleransversioner
av ”broken-windows”-konceptet. Även om sådana kopplingar har gjorts av
massmedia och politiker, genom civilrättsliga processer och på basis av justitiedepartementets
undersökningar av polismyndigheter, menar kommittén att det saknas vetenskapliga
belägg för att dessa metoder orsakar rättighetskränkningar. Skälet till det är
helt enkelt att det saknas studier varigenom detta orsaksförhållande undersökts
med vetenskapliga metoder.
Lokalsamhällets reaktioner
Inriktningen på lokalsamhället skiljer sig från de tre andra
inriktningarna genom ambitionen att engagera lokalsamhällets medborgare i det
brottsförebyggande och trygghetsfrämjande arbetet. Förutom detta syfte har
inriktningen även en annan målsättning: att stärka relationerna mellan polis
och medborgare. Vad säger då forskningen om lokalsamhällets reaktioner på dessa
strävanden? Kommittén sammanfattar: 1) det finns lite forskning om
platsinriktade metoders påverkan på medborgarnas attityder, men den som finns
antyder att sådana arbetssätt sällan leder till förbättrade uppfattningar om
polisen från lokalsamhällets invånare, 2) när det gäller problemorienterat
polisarbete finns vissa belägg för att de resulterar i ökad nöjdhet med
polisens arbete, åtminstone kortsiktigt, 3) som förväntat ger personfokuserade
insatser upphov till negativa reaktioner från dem som utsätts, medan bilden av
hur de påverkar attityder till polisen i lokalsamhället i stort är mer oklar,
4) det finns belägg för att åtgärder med syfte att mobilisera och stärka lokalsamhällets
förmåga leder till små positiva effekter ifråga om invånarnas syn på polisen.
När det gäller tillämpningar av ”broken-windows”-konceptet saknas belägg för
att sådana ansträngningar skulle minska rädslonivån hos invånarna.
Det ska noteras att för problemorienterat polisarbete och
inriktningen på lokalsamhällets engagemang kunde kommittén inte finna belägg
för negativa reaktioner. Risken för bakslag i form av försämrade relationer
till medborgarna är i dessa fall med andra ord liten.
Diskriminering och inskränkningar p.g.a. etnicitet
Frågeställningar som rör proaktivt polisarbete i förhållande
till etniska skillnader har aktualiserats på senare tid bl.a. genom ”black lives
matter”-rörelsen (jag använder beteckningen etnicitet istället för ras, som är
vanlig i amerikanska sammanhang). Kommittén fastslår att trots att polisen
under senare årtionden gjort stora ansträngningar för att komma tillrätta med
etniska fördomar och etniskt snedvridna ingripanden, är det fortfarande stora
skillnader mellan vita och icke-vita ifråga om sannolikheten att
”stoppas-frågas-visiteras” eller att gripas. För att komma tillrätta med dessa
problem har polisen i allt högre grad börjat använda social-psykologisk
forskning som påvisat hur individuella dispositioner, miljöfaktorer och
omständigheter kopplade till konkreta situationer inverkar på förmågan att
agera etniskt likvärdigt i pressade situationer. Kommittén understryker att
proaktiva arbetssätt i hög grad förutsätter och inbjuder till ökad kontakt med
lokalsamhällets invånare (både tillfällen och grad). Samtidigt innebär dessa
arbetssätt ofta högre grad av delegerade befogenheter att agera självständigt.
Häri råder en fara för att den enskilde polisen, särskilt i pressade lägen, går
på magkänslan, och därmed löper risk att styras av etniska stereotyper och
inlärd partiskhet.
Kommittén avslutar sin utvärdering med att konstatera att
proaktivt polisarbete har genomgått en markant utveckling under senare
decennier. Mycket praktisk kunskap har vunnits och kunnat återkopplas i form av
alltmer förfinade metoder och relevanta organisationsförändringar. Det finns
numera, som de framhållit, vetenskapligt stöd för åtskilliga strategier och
metoder. Det är, enligt deras mening, därför dags att ta nästa steg i syfte att
bättre utröna vad som är mest kostnadseffektivt och hur olika strategier kan
maximeras för att ge bäst utfall ifråga om förbättrade relationer mellan
polisen och medborgarna.
David
Weisburd & Malaya K. Majmundur (eds.) (November 2017) Proactive Policing: Effects on Crime and Communities. A Consensus Study
Report of the National Academies of Sciences, Engineering and Medicine. Washington D.C.: The National Academies Press
(www.nap.edu)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar